pareto_printsiip_harjumused

Kuidas rakendada Pareto printsiipi tervislikuks elustiiliks

Kuidagi jube palju on neid tegevusi, mida peaks tegema, et elada tervislikult. Peaks trennis käima regulaarselt, õigel ajal magama minema, pimedas ja vaikses magama, jõutrenni tegema, kardiot tegema, venitama, rohkem õues käima, rohkem valku sööma, palju juur- ja köögivilju sööma, vitamiine krõbistama, probiootikume sööma, sõpradega kokku saama, produktiivselt tööd tegema, hobidega tegelema, perega aega veetma, investeerima, raamatuid lugema ja alati midagi juurde õppima.

Minu jaoks on tervislik elustiil oluline, sest see aitab mul eesmärke saavutada. Terve keha on kõige alus! Aju on ka osa kehast, nii et regulaarne trenn ja tervislik toitumine aitavad mul efektiivsemalt tööd teha.

Kõiki häid harjumusi korraga ette võtta on võimatu, eriti kui sa ei ole varem tervisliku elustiili kinnistamisega tegelenud. Isegi kui sa suudad mõnda aega kõiki häid harjumusi rakendada, siis lõpuks ikka elu tuleb vahele ja vaja jälle nullist alustada. Õnneks mul on nüüd kindel süsteem, mida rakendada, et saavutada või taaselustada tervislik elustiil. Veetsin terve 2023. aasta oma süsteemi katsetades ja olen lõpuks valmis seda lugejatega jagama.

Sain inspiratsiooni kuulsast Pareto printsiibist ehk 80/20 reeglist.

Pareto printsiip ehk 80/20 reegel

Pareto printsiip käib tihti produktiivsus- ja ettevõtlusraamatutest läbi. Vilfredo Pareto avastas 1906. aastal, et 80% Itaalia maast kuulus 20%-le elanikkonnast. Tuleb välja, et 80/20 jaotus ei rakendu ainult Itaalia kinnisvarale. 20% viljapuudest toodavad 80% viljast, 80% müükidest tulevad 20%-lt klientidelt, 20% töötajatest tekitavad 80% probleemidest.

Produktiivsusele rakendatult tähendab Pareto printsiip seda, et 20% pingutusest annavad 80% tulemustest. Või…

Kasuta Pareto printsiipi, et harjumusi valida

Kõige olulisem osa minu tervisliku elustiili süsteemist on see, et ma rakendan Pareto printsiipi harjumuste valimisel. Ma ei pea kõike õigesti tegema. Piisab sellest, kui ma leian ja kinnistan need 20% harjumustest, mis avaldavad kõige suuremat positiivset mõju minu tervisele.

Tervisliku elustiili kujundamise süsteem

1. Pea harjumuste ja otsuste päevikut

Täida vabas vormis iga päev elustiili päevikut, kus sa märgid ära, milliseid otsuseid sa sellel päeval tegid. Ei ole oluline iga kalorit ega magamamineku kellaaega kirja panna. Küll aga võiks talletada seda, miks sa teatud otsuseid tegid. Pöörates tähelepanu sinule olulistele tervisliku eluviisi aspektidele võiks ühe päeva kanne välja näha näiteks selline:

  • Hommikusöögiks muna ja kodujuust, sest see oli eile planeeritud ja asjad kapis olemas. Tubli!
  • Pärastlõuna jalutuskäiguga peaaegu 10000 sammu täis.
  • Kontoris anti šokolaadi ja ma sõin seda liiga palju. Öäk.
  • Jätsin trenni vahele, sest mul jäid jalanõud koju ja ei viitsinud järele minna.
  • Lükkasin õhtusööki kaua edasi ja näksisin selle asemel, et korralikult süüa teha.
  • Läksin õigel ajal magama.

2. Analüüsi päevikut

Ühe või kahe nädala möödudes võta päeviku kanded ette ja püüa leida korduvaid mustreid. Siin on mõned olulised küsimused, millele vastata:

  1. Kas on halbu otsuseid, mis korduvad? Mis on neil ühist ja mis neid põhjustavad?
  2. Kas on selliseid otsuseid või tegevusi, mis viivad sinu ülejäänud päeva “rajalt maha”? (Ma näiteks jätan tihti trenni vahele, kui ma ei ole päeva jooksul korralikku toitu söönud)
  3. Kas on selliseid otsuseid või tegevusi, mis vastupidi annavad energiat ja soodustavad ülejäänud päeva jooksul häid otsuseid? (Ma olen palju tublim, kui mul on regulaarne unegraafik)

3. Vali ÜKS harjumus, mida järgmise paari nädala jooksul kinnistada

Nüüd on vaja kasutada Pareto printsiipi. Analüüsi tulemusel võiksid leida üks või kaks harjumust, mis sind kõige rohkem mõjutavad.

Mul on sulle kaks edu saladust. Esimene saladus on see, et pead oma valitud harjumuse väga konkreetselt sõnastama. “Söö vähem šokolaadi” on peaaegu võimatu rakendada. Mida vähem üldse tähendab? Parem sõnastus oleks “Kui kontoris on šokolaadi, siis ma võtan ühe tüki ja teen endale teed kõrvale, et oleks midagi manustada”.

Ma tegin eelmisel aastal selle vea, et ma proovisin üldse mitte šokolaadi süüa. See ei läinud edukalt…

Teine edu saladus on tegeleda ühe harjumusega korraga. Ära nopi oma päevikust korraga mitut asja, mida kinnistada. Parem on andagi endale paar nädalat, et lihtsalt unerutiin korda saada või kord nädalas trennis käia.

4. Kinnista harjumust paar nädalat

Püüa oma uut harjumust paari nädala jooksul kinnistada. Träki seda iga päev ja ära enne edasi liigu, kui sinu harjumuse rakendamise edu on 70% või rohkem.

Kui sa oled juba mitu nädalat proovinud harjumust kinnistada ja sa ei jõua 70%-ni, siis järelikult valisid vale harjumuse. Võib-olla ei ole harjumus piisavalt hästi sõnastatud. Võib-olla sa oled liiga optimistlik oma ajakavaga. Mina tahaks küll kolm korda nädalas jõusaalis käia, aga see ei ole realistlik. Ma ei saavuta selle eesmärgiga kunagi 70% edu. See-eest käisin ma peaaegu kogu 2023 aasta kaks korda nädalas jõusaalis!

5. Korda samme 1-4

Nüüd, kus sul on esimene harjumus 70% eduga kinnistatud, võid valida järgmise harjumuse. Vajadusel pea uuesti harjumuste ja otsuste päevikut, et leiaksid just need 20% harjumustest, mis toovad 80% kasu.

Unustad harjumust träkkida või motivatsioon kaob poole pealt ära? Siis loe Mida teeks edukas inimene praegu? Strateegia ennast august välja kaevamiseks. See strateegia aitab sul oma eesmärke koguaeg pildis hoida.

Mina kasutasin eelmisel aastal seda süsteemi, et leida need 8 head harjumust, mis esiteks kõige rohkem mõjutavad minu enesetunnet ja energiataset. Teiseks, ma tean, et ma olen võimeline neid harjumusi pikaajaliselt rakendama. Need ei ole “ma ei söö enam šokolaadi” harjumused. Üks minu 2024 eesmärkidest on kinnistada veel tugevamalt need 8 harjumust.

Teavitused meilile?

Saada oma email, kui soovid uute postituste kohta teavitusi.

Meeldis? Jaga sõpradega

Kirjuta kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga

Kasumi numbrist

Rakendan oma ettevõttes kasum esimesena süsteemi ja loen siin kasumiks välja makstud brutopalka ja dividendide maksmiseks kogutud raha.

Kasum = brutopalk + dividendifond